داستان از چه قراره؟

از عادات جدیدی که پیدا کرده ام، خلاصه نویسی و حاشیه نویسی برای کتاب‌هاست. حالا نه همه آن‌ها، حداقل آن‌هایی که بعد از پایان مطالعه من را با ترس از یاد بردن ، آزار می‌دهند… چیزی مثل این کتاب…

یکی از کتاب‌های بی نظیری که در زمینه کسب و کار مطالعه کردم، کتاب Personal MBA اثر Josh Kaufman هست. در واقع این کتاب باعث شکل گیری یک تصویر بزرگ از آنچه که در دنیای جدید کسب و کار باید انتظار آن را داشته باشیم، میشه. کتاب با این انگیزه که به صورت خودآموز بخش مهمی از آن چیزی که در دوره های MBA تدریس میشه رو بگه نوشته شده، من در موقعیتی نیستم که در مورد میزان موفقیت در این هدف قضاوت کنم (چون اساسا هیچ دوره MBA رو تا به این لحظه شرکت نکردم) اما برای من کتابی بسیار دلپذیر و آموزنده بود.

برای من که به امید و آرزوهایی از نقطه امن ام (دنیای توسعه نرم افزار) خارج شدم و سوار بر قایق کوچک خود پا به آب‌های آزاد و بی انتهای کسب و کار گذاشتم، حکم نقشه ای کلی از مناطق و جزایر این دنیای مبهم دارد، به هر حال چه کسی از داشتن یک نقشه در ابتدای مسیر بدش می آید؟

فکر می‌کنم حدس ادامه ماجرا ساده باشد، در نهایت، فکر کردم ممکن است این خلاصه ها برای غیر از من هم مفید باشد، آن‌ها را به صورت یک سری مجزا در کنار سایر مطالب به مرور منتشر خواهم کرد. و همین طور اگر خواندن این خلاصه برای شما جذاب بود، احتمالا مطالعه نسخه اصلی کتاب لذت شما را دوچندان کند.

پوشش مطالب

به طور کلی این کتاب ۵ قسمت کلی از هر کسب و کاری رو پوشش میده، یعنی:

  1. خلق ارزش: آیا چیزی که مشتری برای آن وجود داشته باشد، خلق کرده ایم؟

  2. بازاریابی: چقدر در جلب توجه و نگهداری آن خوب عمل کرده ایم؟

  3. فروش: چقدر اطمینان داریم که مشتریان به ما اعتماد دارند؟

  4. ارائه ارزش: آیا توانستیم بیش از انتظار مشتریان، به آن‌ها ارزشی ارائه دهیم؟

  5. کسب سود: آیا بیش از آنچه که هزینه کردیم، بدست آورده ایم؟

سلب مسئولیت

خوب این واژه سلب مسئولیت ، جز لاینفک کارهای خودجوش و دلی است، همانطور که گفتم، این ها خلاصه و حاشیه نویسی است و من چندان دغدغه وفاداری به متن در ذهنم نداشتم، این را اضافه کنید که کتاب از دریچه یک نا آشنای کنجکاو خوانده شده و ممکن است، بعضی معانی کتاب مستقیما آنطوری که نقل شده است خلاصه نشده باشد. از قضا بعضی جاها در ذهنم سوالاتی شکل می گرفت و پاسخ آن‌ها نیز در بین این حاشیه‌ها جا خوش کرد. پس اگر این سری را می‌خوانید انتظار یک خلاصه منظم و وفادار به متن را نداشته باشید.

خب، بیاید شروع کنیم

سعی من این است که هر هفته یک قسمت از این مطالب را منتشر کنم، اگرچه بخشی از مطالب قبلا روی کاغذ نوشته شده، اما نگارش و ایجاد انسجام بین آن‌ها زمان بر است، و این را به آخر هفته ها سپرده ام. همچنین ممکن است در مسیر باز هم چیزی به این نوشته ها اضافه کنم، به خصوص چیزی هایی از جنس تمرین های ذهنی و مثال‌های که به ذهنم خطور می‌کند. من دوست‌ دارم در این موارد گپ و گفت داشته باشیم، اگر به اندازه کافی یار و یاور داشتیم، شاید گروه تلگرامی برای هضم و جذب بهتر موضوعات این کتاب راه انداختیم، این را شما بگویید.

از اینجا می‌توانید لیست تمام پست های مرتبط با این موضوع را مشاهده کنید.